Beszédfejlődés: Az anyanyelv-elsajátítás kezdetei
Anyanyelvünk elsajátításával olyan eszközt veszünk birtokba, amely az élővilágban egyedülálló, és amely alapvető szerepet játszik az ismeretszerzésünkben és a társas együttműködésünkben. Befolyásolja az iskolai pályafutásunkat, a társadalmi beilleszkedésünket, az életminőségünket. Az elsajátítás menete és sikeressége attól függ, hogy milyen egyéni tulajdonságaink vannak, és hogy milyen beszélőkörnyezet vesz körül bennünket.
Azoknak a gyerekeknek van könnyebb dolguk,
- akik hatékonyan integrálják a különböző érzékszerveikkel felfogott ingereket,
- akiknek rendben zajlik a mozgásfejlődése,
- akiknek nem okoz gondot annak felfedezése, hogy a körülöttük lévő tárgyak kategóriákba rendezhetők,
- akik fel tudják mérni mások ki nem mondott gondolatait és szándékait is,
- akik szívesen utánoznak másokat,
- akik képesek tartós szándékos figyelemre és
- akik memóriája is jól működik.
Sokféle tényező befolyásolja tehát a nyelvelsajátítás folyamatát, és ebből az következik, hogy mi, felnőttek, gondozók is sokféleképpen támogathatjuk benne a gyerekeket.
A legfontosabb feladatunk az, hogy elegendő mennyiségű és megfelelő minőségű nyelvi ingert biztosítsunk a fejlődő rendszer számára. Ezt közvetlen módon úgy valósíthatjuk meg, ha a beszédmódunkat a gyermek aktuális fejlettségi szintjéhez igazítjuk: szemkontaktust tartva, lassabban, szünetekkel jól tagoltan, eltúlzott artikulációval és hanglejtéssel, magasabb hangfekvésben beszélve, egyszerűbb szókincset és mondatokat használva sajátos kommunikációs formát, úgynevezett „dajkanyelvet” alkalmazunk. Segítünk azzal is, ha a gyermek beszédében előforduló hibás megfogalmazásokat helyes formában, esetleg kicsit hosszabb mondatba foglaltan megismételjük.
Számos lehetőségünk van a nyelvelsajátítás közvetett támogatására is. Sokat tehetünk pusztán azzal, ha kielégítjük a gyerekek felfedezésre, tapasztalatszerzésre irányuló igényét, ha részt veszünk a tevékenységeikben, vagy mi magunk vonjuk be őket a sajátjainkba, ha beszélgetések keretében megosztjuk egymással az élményeinket, ha türelmesen válaszolunk a tengernyi kérdésre, ha mondókázunk és énekelünk (igen, hamisan is), ha együtt nézegetünk és olvasunk könyveket, és ha el tudjuk érni – természetesen nem egyszerű tiltással, hanem alternatív lehetőségek felkínálásával – azt, hogy gyermekeink a lehető legkevesebb időt töltsék számítógép, mobiltelefon vagy akár televízió előtt.
Ha a beszélőkörnyezeti támogatás és a gyermek saját képességei is megfelelőek, akkor a nyelvelsajátítás észrevétlenül, minden különösebb erőfeszítés nélkül tud lezajlani.
Dr. Bertalan Regina Frida nyelvész, logopédus-gyógypedagógus
Pécsi Tudományegyetem KPVK
Olvass tovább gyermeked beszédfejlődéséről:
Hallgassátok a Baba HANGoló dalokat kedvenc streaming szolgáltatótok felületén is!
Felhasznált irodalom
Bates, Elizabeth (2004): Explaining and interpreting deficits in language development across clinical groups: Where do we go from here? Brain and Language, 88(2): 248–253.
D’Souza, Dean – D’Souza, Hana – Karmiloff-Smith, Annette (2017): Precursors to language development in tipically and atipically developing infants and toddlers: the importance of embracing complexity. Journal of Child Language 44(3): 591–627.
Gathercole, Susan – Baddeley, Alan D. (1990): Phonological memory deficits in language disordered children: Is there a causal connection? Journal of Memory and Language, 29(3): 336–360.
Kereki Judit – Tóth Anikó (szerk.) (2019): Lépések. Módszertani kézikönyv II. Tájékozódási pontok a gyermeki fejlődéshez és eltéréseinek felismeréséhez (0–5 év) https://gyermekut.hu/pdf/Lepesek_II_e-verzio.pdf
Lőrik József (2006): A gyermeki fonológiai tudatosság megismeréséről. Beszédgyógyítás (17):2. 32−60.
Lukács Ágnes – Kas Bence (2011): Érts és értesd meg magad! – A nyelvi fejlődés folyamata és elmaradásai. In: Danis Ildikó – Farkas Mária – Herczog Mária – Szilvási Léna (szerk.) (2011): A koragyermekkori fejlődés természete – fejlődési lépések és kihívások. Biztos Kezdet Kötetek II. Budapest: Nemzeti Család- és Szociálpolitikai Intézet, 180−224. https://mek.oszk.hu/14800/14806/14806.pdf
Pléh Csaba (2012): A társalgás pszichológiája. Budapest: Libri Kiadó
Pléh Csaba (2015): A lélek és a nyelv. Budapest: Akadémiai Kiadó
Pléh Csaba – Palotás Gábor – Lőrik József (2002): Nyelvfejlődési szűrővizsgálat (PPL). Budapest: Akadémiai Kiadó
Schnell Zsuzsanna (2016): Az elme nyelve. Társalgás és nyelvfejlődés. Budapest: Akadémiai Kiadó
Sebestyénné Tar Éva (2006): A 3−6 éves kori fonológiai fejlődés kronológiai mintázata a magyarban. Budapest: Open Art
Tomasello, Michael (2005): Constructing a Language. A Usage-based Theory of Language Acquisition. Harvard University Press