Baba Hangoló dalok Palya Beával

Beszédfejlődés: Egy- és kétéves kor

Az egyéves korukat betöltött kisgyermekek már megértenek több mint tíz, gyakori tárgyat vagy cselekvést jelölő szót. A megértett szavak elhangzásakor keresik vagy átadják a tárgyat, illetve elindulnak a cselekvés helyszíne felé. Gyakran megpróbálják megismételni a hallottakat, például mondatok utolsó szavait (echolálnak). Ez nyelvelsajátítási stratégia: a szavak hangzó formájának ismételgetése abban segíti a gyerekeket, hogy a kapcsolódó jelentések rögzüljenek az emlékezetükben. Zene vagy ének hallgatása kedvelt elfoglaltság ebben a korban, ezt jelzi az ismerős dallamok ringatózással, később dünnyögéssel kísérése. Az egyévesek gagyogási soraiból egyre több szószerű hangsor (protoszó) emelkedik ki. Formájuk többnyire eltér a felnőttnyelvitől (pl. Gabi helyett Babi), de állandó jelenéssel bírnak a használójuk számára, és általában fontos személyek vagy tárgyak nevei.

A másfél éves kisgyerekek megértik a tiltást, és egyszerű utasításokat is végrehajtanak. Megszólalásaikban fokozatosan csökken a gagyogások aránya. Felfedezik, hogy mindennek neve van, és felismerik azt is, hogy a szavak használatával ki tudják váltani a felnőttek figyelmét és cselekvések elvégzését is. Első valódi szavaikat helyzettől függően különböző jelentésekben, egész mondatokként használják (pl. a „Kakaó!” jelentheti azt is, hogy „Kakaót kérek!” vagy az összekent pólóra mutatva azt is, hogy „Leittam magam kakaóval.”), ezért ezeket a korai megnyilatkozásokat egyszavas mondatoknak (holofrázisoknak) nevezzük.

A lányok szókincsgyarapodása 18, a fiúké 22 hónapos kor körül indul el. A gyerekek a Mi ez? / Ez mi ez? kérdések fáradhatatlan ismételgetésével jelzik szótanulási vágyukat, a kapott választ pedig igyekezenek utánmondani. A rohamos fejlődés eredményeként 2 éves korra átlagosan 200 elemű passzív és 50-70 elemű aktív szókincs birtokosaivá válnak. Gyakori jelenség ebben az időszakban, hogy az elsajátított szavakat túl tág vagy túl szűk jelentésben használják, a kutya szó vonatkozhat például bármilyen szőrös négylábú állatra is, de kizárólag egyetlen jelöltre, a család kedvencére is. Ekkortájt teszik meg a gyerekek az első lépést a mondatalkotás terén is: kételemű közlések produkálásával próbálkoznak. A kételemű közlések általában olyan szerkezetek, amelyekben két szó nyelvtani viszonyító elemek nélkül kapcsolódik össze (pl. a „Zokni nem!” jelentése: „Nem akarok zoknit húzni.”), lehetnek azonban olyan bontatlan egységek is (pl. „Add ide!”), amelyeket a gyerekek kezdetben elemzetlen tömbként használnak, és amelyek szerkezeti összetettségét csak később fogják felismerni.

Vannak olyan gyerekek, akik kétéves korukban még nem szólalnak meg. Tévhit, hogy az ő szóra bírásukra az a legmegfelelőbb módszer, ha úgy teszünk, mintha nem értenénk mutogató jelzéseiket. Megeshet ugyanis, hogy ezzel csak még tovább fokozzuk a kommunikációs nehézségeiket.

Tippek:

  • A később induló beszéd hátterének tisztázása és a helyes szülői viselkedésmód megválasztása érdekében keressünk fel logopédust!
  • A már beszélő gyermek közléseit ismételjük meg helyes kiejtéssel, rövid mondatokba foglalva (pl. „Tida.” – „Igen, ez egy csiga.” „Apa dódoz.” – „Apa elment dolgozni.”)
  • Sem ebben az életkorban, sem a későbbiekben nincs szükség a nem megfelelően kiejtett vagy nyelvtanilag helytelen megnyilatkozások javítására, mert ezek idővel maguktól is rendeződnek, a hibás beszéd tudatosításával viszont a gyermek kommunikációs kedvét szeghetjük.

Dr. Bertalan Regina Frida nyelvész, logopédus-gyógypedagógus
Pécsi Tudományegyetem KPVK

Olvass tovább gyermeked beszédfejlődéséről:

View details Az anyanyelv elsajátítás kezdetei
Az anyanyelv elsajáítítás kezdete

Az anyanyelv elsajátítás kezdetei

Anyanyelvünk elsajátításával olyan eszközt veszünk birtokba, amely az élővilágban egyedülálló, és amely alapvető szerepet játszik az ismeretszerzésünkben és a társas együttműködésünkben.
View details Az első fél év
Beszédfejlődés: Az első fél év

Az első fél év

Mind az anyanyelvi tapasztalatszerzés, mind a kommunikáció fejlődése jóval a gyerekek első szavainak megjelenése előtt kezdődik.
View details Fél- és egyéves kor
Beszédfejlődés: Fél- és egyéves kor

Fél- és egyéves kor

A féléves babák már rutinosan kommunikálnak gondozóikkal, vannak már kedvenc versikéik, mondókáik, a megnyugtatásukat segítő ringatók, höcögtetők, dallamok.
View details Egy- és kétéves kor
Beszédfejlődés: Egy- és kétéves kor

Egy- és kétéves kor

Az egyéves korukat betöltött kisgyermekek már megértenek több mint tíz, gyakori tárgyat vagy cselekvést jelölő szót.
View details Két- és hároméves kor
Beszédfejlődés: Két- és hároméves kor

Két- és hároméves kor

Két- és hároméves kor között tovább folytatódik az intenzív szókincsgyarapodás, és kezdetét veszi a nyelvtani fejlődés is.
View details Kisóvodás kor
Beszédfejlődés: Kisóvodás kor

Kisóvodás kor

A három- és négyéves kor közötti időszakba lépő gyerekek már bőséges anyanyelvi ismerettárral rendelkeznek ahhoz, hogy megértsenek az aktuális szituációtól független közléseket (pl. Kivel jöttél ma oviba?) és végighallgassanak 8-10 perces, az életkoruknak megfelelő témájú meséket. 
Baba HANGoló dalok Palya Beával

Hallgassátok a Baba HANGoló dalokat kedvenc streaming szolgáltatótok felületén is!

Csatlakozz a Baby & me Clubba!

  Csatlakozz a Baby & me Clubba!

Ismerd meg a regisztráció előnyeit

Letölthető kisokosok

Hozzáférhetsz letölthető kisokosokhoz, receptkönyvekhez, útmutatókhoz

Hírlevél feliratkozás

Várandósságod heteihez, majd kisbabád fejlődésének pontos üteméhez igazodó hírlevelekkel várunk

Szakértői támogatás

Szakértői tanácsokkal, tippekkel várunk

Kuponok és ingyenes termékminták

Használd ki a Club tagság előnyeit és igényelj kuponokat, termékmintákat