Beszédfejlődés: Két- és hároméves kor
Két- és hároméves kor között tovább folytatódik az intenzív szókincsgyarapodás, és kezdetét veszi a nyelvtani fejlődés is. Ebben az időszakban gyakran előfordul, hogy a gyerekek pusztán egyszeri elhangzásuk alapján jegyeznek meg szavakat. Passzív szókincsük a legfontosabb főnevek és igék mellett ekkor már mellékneveket (nagy, forró), határozószókat (ide, vissza), névmásokat (enyém, neked), kötőszavakat (és, de) is tartalmaz. A növekvő terjedelmű szókészletüknek és a párhuzamosan egyre fejlettebbé váló memóriájuknak köszönhetően képessé válnak összetetteb utasítások végrehajtására (pl. „Tedd a babát az ágyra, az autót pedig a fiókba!”), és szívesen hallgatnak rövid meséket is, különösen olyanokat, amelyek a saját életük aznapi eseményeiről szólnak.
Egyre hosszabbakká válnak a közléseik, és megjelennek az első toldalékok is (tárgyrag: cicá-t, többesjel: cumi-k, helyrag: ágy-ba, birtokjel: anyá-é). A két és fél éves gyerekek aztán elkezdenek olyan toldalékhasználati hibákat véteni (pl. lót, szépebb, alszott), amelyek esetleg aggodalmat válthatnak ki a gondozóikból, pedig ezek valójában fontos fejlődési állomás, a nyelvtani kreativitás kezdetének a jelei, azt mutatják, hogy a gyerekek a korábban elemzetlen egészként kezelt toldalékos szóalakokat immár részekre bontják, és a részekből szabályok alapján próbálnak építkezni.
Az artikuláció még nem tiszta, és a szavak hangsorozatainak a felépítése sem tökéletes. Főként azoknak a hangoknak az ejtése okozhat nehézséget, amelyek megképzéséhez összetettebb nyelv- és ajakmozgásokra van szükség (sz, z, c, s, zs, cs, ty, gy, ny, ö, ü, l, r). Mindez azonban természetes jelenség, a helyes mederben haladó korai fejlődés velejárója, és nem is akadályozza meg a gyerekeket abban, hogy bátran használjanak a felnőttnyelvitől eltérő szóformákat (pl. penont „spenót”, anyaos „aranyos” vagy tejeaotó „teherautó”).
A nyelv- és beszédfejlődés mérföldkövei minden gyermek számára azonosak, az üteme azonban nagyon eltérő lehet. A nyelvelsajátítást korán megkezdő gyerekek fejlődése általában egyenletesen halad: hamar megjelennek az első szavaik, gyors ütemben bővül a szókincsük, jellemzően rövid, tömör, kijelentő mondatokkal társalognak, a nyelvet főként tárgyak és események megnevezésére használják. Vannak azonban olyan gyerekek is, akik beszédindulása – bár tipikus nyelvfejlődésűek ők is – akár két és fél éves korukig is várathat magára, ekkor viszont azonnal komplex mondatok formájában jelentkezik. Ezek a késői kezdő gyerekek a nyelvet elsősorban szociális funkcióban, érzelemkifejezésre, kapcsolatteremtésre és mások irányítására használják, gyakrabban fogalmaznak meg kérdéseket, kéréseket és felszólításokat. A három éves kor azért különösen fontos állomás, mert ekkorra várható a különböző nyelvelsajátítási stílusokban megjelenő korai egyenetlenségek rendeződése, az, hogy a későn kezdő gyerekek is behozzák a „lemaradásukat”. Nem véletlen, hogy a hazai logopédiai ellátás jogi szabályozása ebben az időpontban jelöli meg a gyerekek nyelvi fejlettségének első, országosan kötelező szűrését.
Körülbelül kétéves kortól a gyerekek egyre kedveltebb időtöltésévé válik a könyvnézegetés és a mesehallgatás. Ezzel kapcsolatban tévhit, hogy a mesélő könyvek pótolni tudják a szülői-nagyszülői mesemondást. Kommunikációs-nyelvhasználati szempontból a nyomába sem érhetnek.
Tippek:
- Fontos, hogy a meseolvasás olyan interaktív helyzet legyen, amelyben a beszélgetésnek is helye van. Válaszoljunk a gyermek mese kapcsán felmerülő kérdéseire, ügyeljünk arra, hogy legyen elég ideje a hallottak megértésére, és a véleményét is hallgassuk meg.
- Elégítsük ki a gyermek ismétlés iránti igényét: ha kéri, mondjuk el ugyanazt a mesét egy alkalommal akár többször is. Ezzel segíthetjük beszédfeldolgozó és emlékezeti képessége fejlődését is.
- Mesemondás közben úgy helyezkedjünk el, hogy a gyermek jól láthassa az artikulációnkat. Az akusztikus és a vizuális információk párhuzamos felvételének és összehangolásának lényeges szerepe van a beszédfeldolgozás fejlődésében.
Dr. Bertalan Regina Frida nyelvész, logopédus-gyógypedagógus
Pécsi Tudományegyetem KPVK
Olvass tovább gyermeked beszédfejlődéséről:
Hallgassátok a Baba HANGoló dalokat kedvenc streaming szolgáltatótok felületén is!
Felhasznált irodalom
Bates, Elizabeth (2004): Explaining and interpreting deficits in language development across clinical groups: Where do we go from here? Brain and Language, 88(2): 248–253.
D’Souza, Dean – D’Souza, Hana – Karmiloff-Smith, Annette (2017): Precursors to language development in tipically and atipically developing infants and toddlers: the importance of embracing complexity. Journal of Child Language 44(3): 591–627.
Gathercole, Susan – Baddeley, Alan D. (1990): Phonological memory deficits in language disordered children: Is there a causal connection? Journal of Memory and Language, 29(3): 336–360.
Kereki Judit – Tóth Anikó (szerk.) (2019): Lépések. Módszertani kézikönyv II. Tájékozódási pontok a gyermeki fejlődéshez és eltéréseinek felismeréséhez (0–5 év) https://gyermekut.hu/pdf/Lepesek_II_e-verzio.pdf
Lőrik József (2006): A gyermeki fonológiai tudatosság megismeréséről. Beszédgyógyítás (17):2. 32−60.
Lukács Ágnes – Kas Bence (2011): Érts és értesd meg magad! – A nyelvi fejlődés folyamata és elmaradásai. In: Danis Ildikó – Farkas Mária – Herczog Mária – Szilvási Léna (szerk.) (2011): A koragyermekkori fejlődés természete – fejlődési lépések és kihívások. Biztos Kezdet Kötetek II. Budapest: Nemzeti Család- és Szociálpolitikai Intézet, 180−224. https://mek.oszk.hu/14800/14806/14806.pdf
Pléh Csaba (2012): A társalgás pszichológiája. Budapest: Libri Kiadó
Pléh Csaba (2015): A lélek és a nyelv. Budapest: Akadémiai Kiadó
Pléh Csaba – Palotás Gábor – Lőrik József (2002): Nyelvfejlődési szűrővizsgálat (PPL). Budapest: Akadémiai Kiadó
Schnell Zsuzsanna (2016): Az elme nyelve. Társalgás és nyelvfejlődés. Budapest: Akadémiai Kiadó
Sebestyénné Tar Éva (2006): A 3−6 éves kori fonológiai fejlődés kronológiai mintázata a magyarban. Budapest: Open Art
Tomasello, Michael (2005): Constructing a Language. A Usage-based Theory of Language Acquisition. Harvard University Press