Baba Hangoló dalok Palya Beával

Beszédfejlődés: Kisóvodás kor

A három- és négyéves kor közötti időszakba lépő gyerekek már bőséges anyanyelvi ismerettárral rendelkeznek ahhoz, hogy megértsenek az aktuális szituációtól független közléseket (pl. Kivel jöttél ma oviba?) és végighallgassanak 8-10 perces, az életkoruknak megfelelő témájú meséket. Aktív szókincsük átlagosan 700-900 elemű. A teljes anyanyelvi hangkészlet helyes ejtése majd csak az óvodáskor vége felé lesz várható, a sz, z, c, s, zs, cs, j, l, r, esetleg a ty, gy, ny, valamint a k, g hangokat a négyéves gyerekek még nem mindig képezik tisztán.

A kisóvodássok rutinos beszélgetők, szívesen mesélnek, élményeiket, kérdéseiket és szándékaikat egyre hosszabb és egyre összetettebb mondatokban fogalmazzák meg. Ismerik és gyakran alkalmazzák is a társalgási normákat, köszönnek, búcsúznak, megszólítanak, kérnek. Érdekes és megkapó nyelvhasználati fejlemény, hogy a hároméves gyerekek kisebb csecsemőkhöz fordulva már dajkanyelvi regisztert használnak.

Artikulációs ügyességük korlátai elakadásokat és ismétléseket okozva határt szabhatnak beszédük gördülékenységének. Ezt az élettani nonfluenciának nevezett jelenséget – amennyiben legfeljebb néhány hónapig áll fenn – a beszédfejlődés átmeneti, természetes velejárójának tekintjük, de ahhoz, hogy ne váljon tartóssá és ne rögzüljön dadogásként, fontos a gyermek környezetének helyes reakciója (ne minősítsük vagy javítsuk ezeket a „hibákat”, ne is jelezzük, hogy észrevettük őket vagy esetleg zavarnak bennünket, koncentráljunk a közlések tartalmára, a formájukat pedig hagyjuk figyelmen kívül).

Az úgynevezett Miért?” korszak megjelenése a tárgyak és a jelenségek közötti összefüggések felismerését és megfogalmazásának vágyát jelzi. A korábbi Mi ez?” korszakhoz hasonlóan a gyerekek ekkor is szenvedélyesen, kérdések végeláthatatlan sorával bombázzák a környezetüket. A türelmesen válaszolgató gondozó nemcsak az ismereteik gyarapításához, de a nyelvfejlődésükhöz is nagyban hozzájárul.

Valamikor három- és négyéves koruk között válnak képessé a gyerekek arra, hogy szótagolva is el tudjanak mondani rövid mondókákat, kiszámolókat. Más bájos megnyilatkozások mellett (pl. „Azért Augmentin a neve, mert ha betegek vagyunk, az fáj, és benne van, hogy au.”) ez az első jele annak, hogy elindult a metanyelvi tudatosság fejlődése. Metanyelvi tudatosságunk teszi lehetővé többek között azt, hogy felismerjük a szótagokban és a beszédhangokban a nyelvünk építőköveit, hogy gondolkodni tudjunk róluk, és hogy tudatos műveleteket végezhessünk velük (például szótagokra vagy hangokra bonthassuk a szavainkat). Ez a képesség fontos szerepet fog betölteni később, az olvasás és az írás tanulásában.

Kisóvodás korukra a gyerekek igazi „anyanyelvi polgárokká” érnek, túl vannak a nyelvelsajátítás legintenzívebb, kezdeti szakaszán. A teljes folyamat azonban még nem zárul le ebben a korban, a kicsiknek még sok-sok társas együttlétben, beszélgetésben, mesélésben és közös játékban kell részesülniük ahhoz, hogy elérjék a nyelvismeret és a nyelvhasználat felnőttkori szintjét.

Tévhit, hogy a már mondatokban társalgó gyerekek nyelvelsajátítása lezárult, és a továbbiakban nemigen befolyásolják környezeti hatások.

Tippek:

  • Továbbra is végezzünk közös, beszélgetésekkel kísért tevékenységeket, süssünk-főzzünk, fessünk, gyurmázzunk vagy akár homokozzunk együtt gyermekünkkel. Ha van rá lehetőségünk, fúrjunk-faragjunk, szereljünk, kertészkedjünk együtt, vagy egyszerűen csak figyeljük meg a környezetünket.
  • Ne csak kérdezgessük a gyermeket arról, hogy mi minden történt vele az óvodában, de meséljük el neki mi magunk is – természetesen a számára „fogyasztható” témákkal és formában –, hogy hogyan telt a napunk, például ízlett-e az ebéd.
  • Játsszunk egyszerű nyelvi játékokat, például szógyűjtést (Milyen madarakat, milyen színű autókat láttunk az óvódától hazáig vezető úton? Milyen alapanyagokból főznénk meg a világ legfinomabb levesét?). Ha ötlettelennek-tanácstalannak érezzük magunkat, keressünk a lakókörnyezetünkben dolgozó vagy online fórumon elérhető logopédust. Ő segíthet abban, hogy eligazodjunk a rendelkezésre álló számos nyelv- és beszédfejlesztő kiadvány, illetve honlap közötti válogatásban.

Dr. Bertalan Regina Frida nyelvész, logopédus-gyógypedagógus
Pécsi Tudományegyetem KPVK

Olvass tovább gyermeked beszédfejlődéséről:

View details Az anyanyelv elsajátítás kezdetei
Az anyanyelv elsajáítítás kezdete

Az anyanyelv elsajátítás kezdetei

Anyanyelvünk elsajátításával olyan eszközt veszünk birtokba, amely az élővilágban egyedülálló, és amely alapvető szerepet játszik az ismeretszerzésünkben és a társas együttműködésünkben.
View details Az első fél év
Beszédfejlődés: Az első fél év

Az első fél év

Mind az anyanyelvi tapasztalatszerzés, mind a kommunikáció fejlődése jóval a gyerekek első szavainak megjelenése előtt kezdődik.
View details Fél- és egyéves kor
Beszédfejlődés: Fél- és egyéves kor

Fél- és egyéves kor

A féléves babák már rutinosan kommunikálnak gondozóikkal, vannak már kedvenc versikéik, mondókáik, a megnyugtatásukat segítő ringatók, höcögtetők, dallamok.
View details Egy- és kétéves kor
Beszédfejlődés: Egy- és kétéves kor

Egy- és kétéves kor

Az egyéves korukat betöltött kisgyermekek már megértenek több mint tíz, gyakori tárgyat vagy cselekvést jelölő szót.
View details Két- és hároméves kor
Beszédfejlődés: Két- és hároméves kor

Két- és hároméves kor

Két- és hároméves kor között tovább folytatódik az intenzív szókincsgyarapodás, és kezdetét veszi a nyelvtani fejlődés is.
View details Kisóvodás kor
Beszédfejlődés: Kisóvodás kor

Kisóvodás kor

A három- és négyéves kor közötti időszakba lépő gyerekek már bőséges anyanyelvi ismerettárral rendelkeznek ahhoz, hogy megértsenek az aktuális szituációtól független közléseket (pl. Kivel jöttél ma oviba?) és végighallgassanak 8-10 perces, az életkoruknak megfelelő témájú meséket. 
Baba HANGoló dalok Palya Beával

Hallgassátok a Baba HANGoló dalokat kedvenc streaming szolgáltatótok felületén is!

Csatlakozz a Baby & me Clubba!

  Csatlakozz a Baby & me Clubba!

Ismerd meg a regisztráció előnyeit

Letölthető kisokosok

Hozzáférhetsz letölthető kisokosokhoz, receptkönyvekhez, útmutatókhoz

Hírlevél feliratkozás

Várandósságod heteihez, majd kisbabád fejlődésének pontos üteméhez igazodó hírlevelekkel várunk

Szakértői támogatás

Szakértői tanácsokkal, tippekkel várunk

Kuponok és ingyenes termékminták

Használd ki a Club tagság előnyeit és igényelj kuponokat, termékmintákat